Ulas Pulas

Disember 14, 2007

13 Cara Mudah Untuk Kosongkan Fikiran Yang Berserabut!

Filed under: Pengurusan Diri — Blogkraf @ 10:53 am

Kehidupan seharian yang sibuk dan permintaan demi permintaan yang menyesakkan dari tempat kerja dan rumah sudah pasti membuatkan kita hilang arah. Fikiran yang berserabut boleh mengurangkan fokus kepada perkara-perkara utama yang perlu diselesaikan. Akhirnya, kerja tak selesai dan fikiran makin berserabut.Untuk menjadi seorang yang produktif, kita perlu mempunyai pandangan yang jelas dalam membezakan perkara yang penting dengan perkara yang kurang penting. Kita harus mempunyai fikiran yang tenang untuk tujuan ini. Ambillah langkah-langkah dibawah ini untuk menenangkan fikiran anda.

1. Tarik Nafas

Ingat lagi bagaimana anda bersenam di waktu pagi semasa bersekolah dulu? Ingat lagi bagaimana kita memulakan senaman dengan menarik nafas dengan kaedah yang betul? Gunakan teknik ini untuk mula mengosongkan fikiran anda.

2. Ambil Wudhuk

Jika anda seorang yang beragama Islam, mengambil wudhuk boleh menenangkan fikiran. Kembali kepada fitrah manusia dapat memantapkan lagi rohani kita dan air yang bersih boleh mengembalikan kita kepada fitrah kejadian. Air yang segar dapat memberi tenaga dan fokus yang diperlukan dan wajah akan pasti kembali ceria.

3. Tulis

Ada banyak perkara yang bermain di dalam fikiran anda. Anda perlu mengenalpasti apa sebenarnya yang anda fikirkan untuk membolehkan minda mengurus perkara-perkara ini. Cara yang paling mudah adalah dengan menulis satu-persatu apa yang anda sedang fikirkan. Jangan cuba untuk mengenalpasti kategori perkara-perkara ini dahulu, teruskan sahaja menulis.

4. Kenalpasti Yang Utama

Setelah anda rasa puas dengan apa yang anda tulis, anda kini perlu kenalpasti yang mana yang paling utama. Tandakan dengan nombor atau gunakan “rating system” yang baik untuk membantu anda dalam proses ini. Lebih baik lagi jika anda klasifikasikan perkara-perkara ini berpandukan matlamat hidup anda dan apa yang paling penting dalam hidup anda; keluarga? kerjaya? cinta?

5. Buang Yang Tidak Penting

Pangkah atau padamkan perkara-perkara yang remeh dan tidak relevan. Perkara-perkara remeh yang anda fikirkan boleh jadi perkara seperti “Apa yang kekasih lama aku sedang lakukan?” atau “Osama hidup lagi kah?”. Anda akan dapat lihat yang kebanyakan perkara yang bermain di fikiran anda sebelum ini adalah perkara-perkara yang tidak relevan dan hanya membuatkan anda kurang produktif dalam menyelesaikan urusan harian dan masalah-masalah lain yang lebih penting. Perkara-perkara inilah sebenarnya yang menghalang anda untuk berfikir secara bijak.

6. Cukup Rehat & Tidur

Dengan memejamkan mata, atau memandang jauh ke arah kehijauan alam akan dapat memberi anda perasaan yang tenang. Tidur yang tidak cukup bermakna minda anda tidak mendapat rehat yang secukupnya. Sebab itu minda anda liar berfikir. Pejamkan mata untuk seketika di waktu rehat anda, atau keluar ambil angin dalam keadaan yang selesa dan positif.

7. Kurangkan menonton TV atau membaca akhbar di waktu pagi

Akhbar harian kita saban hari penuh dengan berita-berita yang menyanyat hati. Jenayah, kemalangan, bencana dan lain-lain boleh memberi tenaga yang negatif kepada kita. Jika anda mengamalkan tabiat membaca berita-berita ini di waktu anda bersarapan, anda akan bermula hari anda dengan pandangan yang negatif. Bangun pagi sahaja fikiran anda sudah berserabut. Elakkan atau tukar masa anda untuk membaca akhbar.

Menonton TV dengan berlebihan akan membuatkan fikiran anda menerawang jauh tentang perkara-perkara yang cuba disampaikan dalam rancangan yang anda tonton. Fokus anda kepada perkara yang lebih penting akan terjejas kerana anda mengizinkan info-info dan idea-idea baru ini masuk ke dalam minda anda. Kurangkan menonton TV.

8. Kembali Kepada Alam

Dalam kehidupan kota yang sibuk dan sesak, kita semua bergerak dengan pantas. Teknologi masa kini menjadikan kehidupan harian semakin laju. Mengembalikan diri kepada alam semulajadi akan dapat melambatkan waktu dan membolehkan anda hidup dalam waktu kini; Bukan hidup dalam waktu dahulu atau waktu hadapan, di mana anda terkejar-kejar dengan impian demi impian dan dilambatkan pula dengan kisah-kisah sedih dan sesalan demi sesalan tentang apa yang sudah pun berlaku. Bawa keluarga anda mandi air terjun atau pergi memancing dengan rakan, dan waktu akan menjadi perlahan bagi anda. Bila waktu bergerak perlahan, anda akan dapat memberi fokus.

9. Lepaskan

Anda risau tentang sesuatu? Anda rasa tidak puas tentang apa yang telah anda lakukan? Rasa marah? Berdendam? Tertekan? Cara yang paling mudah untuk mengosongkan fikiran yang berserabut adalah dengan mengalah dan melepaskan. Kita perlu menjadi seorang yang berjiwa mantap dan tegas dalam mengawal perasaan untuk membolehkan diri maju ke hadapan. Walaupun perasaan-perasaan ini adalah semulajadi, tetapi kebanyakannya adalah tidak menguntungkan. Fikirkanlah.

10. Kemas Ruang Anda

Tempat kerja atau kediaman anda perlu sentiasa berada dalam keadaan yang kemas. Mata kita sentiasa melihat, dan melihat keadaan yang tidak kemas sedikit-sebanyak akan mempengaruhi minda anda. Kita cuma tidak sedar akan hakikat ini. Ambillah tindakan dan inisiatif untuk mengemas dan anda pasti akan mendapat tenaga yang baru.

11. Berkongsi Masalah

Jangan simpan permasalahan anda. Jika anda mempunyai kekasih atau seseorang yang penting dalam hidup anda, berkongsilah masalah anda dengan mereka. Mendengar masalah orang lain juga dapat membantu anda dalam menyelesaikan masalah anda sendiri. Kadang-kadang kita tidak sedar tentang sesuatu yang lebih baik sebagai jalan penyelesaian. Dengarlah dan berbicaralah dengan hati dan minda yang terbuka.

12. Sedikit Lagi

Ingat lagi perkara-perkara yang anda tuliskan dalam langkah ketiga hingga langkah kelima? Buang separuh dari perkara-perkara ini.

13. Buat

Fikir dan buat. Jangan fikir dan terus berfikir. Buat perkara yang paling penting dan tidak mengambil masa yang lama terlebih dahulu. Jangan bertangguh!

Semoga fikiran anda kurang berserabut untuk hari-hari yang mendatang!

26 Komen »

  1. For good advises…i will try my best..moga pas ni fikiran saya tak serabut lagi..

    Komen oleh threat_gurlZ — Mac 20, 2009 @ 7:31 am

  2. setelah saya mendengar ulasan ini…
    saya merasa sgt tenang saya ni seorang yang mudah menangis…
    cepat terasa,dan tidak yakin pada diri saya harap saya dapat
    melakukan apa yg tertulis diatas ini
    terima kasih ye…

    Komen oleh noraini — Ogos 3, 2009 @ 2:47 am

  3. moga2 fkrn kmk mkn tng pas tok..
    tiap2 ari bserabut..
    sik pat polah pa2..
    knak lh cm ya?
    mga esok lbh bhgia..

    Komen oleh suzan — Mac 17, 2010 @ 7:18 am

  4. ok kan ku coba…….mudah2n berhasil

    Komen oleh dya — Mac 23, 2010 @ 4:34 am

  5. thnks then..i’ll try 2 follow the guides..hope its work..

    Komen oleh raqhmann — Mac 26, 2010 @ 6:24 pm

  6. thanks very much..insyaallah my mind will calm..

    Komen oleh anis — April 11, 2010 @ 4:49 am

  7. thanks.hope tips ni dpat membntu.

    Komen oleh awg — Jun 2, 2010 @ 11:37 am

  8. tanks..

    Komen oleh syahnan — Ogos 15, 2010 @ 3:50 pm

  9. BETOI gak nih…
    nk try la.. serabut gila otak nih…
    petang t exam plak!!!!!!! uhuhuhuhuhuhuhuh

    Komen oleh mynickname-kui — September 20, 2010 @ 3:16 am

  10. yelaaa…mujarab juge petua ni ye…

    Komen oleh elisa — November 14, 2010 @ 6:55 am

  11. nk cuba try la…nk tau alhamdulillah saya apat 5a dlm upsr kali ni.

    Komen oleh winda — November 14, 2010 @ 6:58 am

  12. thanks…sgt m’mbantu

    Komen oleh fifie manja — Mei 14, 2011 @ 5:26 am

  13. baguslah terapi ni…tq..saya nak practise lah…juga utk anak2 mama yg sedang menghadapi exam…

    Komen oleh MAMA — Mei 19, 2011 @ 3:27 pm

  14. sya kecewa ngn skap family…n dgn tips ni…sy da ok sikit…Alhamdulilah la…. ^_^ …

    Komen oleh kecewa — Mei 30, 2011 @ 8:49 pm

  15. artikel yang cuco n muantaap..tx…

    Komen oleh adjiz harapan kabir — Disember 22, 2011 @ 4:43 pm

  16. ia semoga berhasil

    Komen oleh erick — Februari 16, 2012 @ 4:33 pm

  17. cara yg sllu sy buat..menangis!! lega lps buangkan ape yg ade..

    Komen oleh sharifah anis amira bt syed mohd norasmin — Mei 27, 2012 @ 12:14 pm

  18. amen moga dapat dilaksanakan…..^-^

    Komen oleh angle lorenzo di maria — Julai 1, 2012 @ 1:38 pm

  19. Huh!gara2 kmu ptus,sy yg dprsalahkan!sapa suruh curang..harap dgn tips ny,dpat jga sy tenangkn otak dan hati sy..ny la 1st sy ngis xda kuar air mata!perasaan ja yg ngis!

    Komen oleh Murni — Julai 26, 2012 @ 2:38 am

  20. nasht yg bgus,sy akn coba :)

    Komen oleh nail — September 15, 2012 @ 2:26 am

  21. Terbaik lh .

    Komen oleh Ramlan — November 11, 2012 @ 11:13 pm

  22. boleh tenangkn fikiran

    Komen oleh biena — Januari 15, 2013 @ 8:46 am

  23. Much agreed. I learn something totally new and complex on pages
    I come across on http://ulaspulas.wordpress.

    com/2007/12/14/16-cara-mudah-untuk-kosongkan-fikiran-yang-berserabut/ regularly.
    It’s certainly helpful to study writing from other authors and use certain things from other pages.

    Komen oleh www.rock0em.org — Mei 2, 2013 @ 1:05 pm

  24. Hello, i feel that i saw you visited my website so i came to return
    the choose?.I’m trying to in finding issues to enhance my site!I guess its adequate to use a few of your ideas!!

    Komen oleh 1st Merchant Funding — Julai 11, 2013 @ 2:23 am

  25. These are genuinely great ideas in on the topic of blogging.
    You have touched some pleasant points here.
    Any way keep up wrinting.

    Komen oleh takecharge small business loans Fast — Julai 23, 2013 @ 5:27 am

  26. Hey there! This post couldn’t be written any better!
    Reading through this post reminds me of my old
    room mate! He always kept talking about this.
    I will forward this page to him. Fairly certain he will have a good read.
    Many thanks for sharing!

    Komen oleh áo sơ mi nữ đẹp — Jun 16, 2014 @ 7:17 am


Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

The Shocking Blue Green Theme. Create a free website or blog at WordPress.com.

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: